امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

گزارش کارآموزی شرکت پارس خودرو

گزارش کارآموزی شرکت پارس خودرو دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 1497 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 43

این شركت در سال 1335 با نام شركت جیپ تأسیس گردیده و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ ویلیز و قطعات یدكی آنها فعالیت داشت در سال 1338 شركت جیپ، كارخانه‌ای در جاده مخصوص كرج (محل كنونی پارس خودرو) احداث و مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ در ایران را آغاز نمود و به دنبال احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات در سال 1345، تولید اتومب

قیمت فایل فقط 20,800 تومان

خرید

فصل اول

تاریخچه شركت پارس خودرو

این شركت در سال 1335 با نام شركت جیپ تأسیس گردیده و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ ویلیز و قطعات یدكی آنها فعالیت داشت. در سال 1338 شركت جیپ، كارخانه‌ای در جاده مخصوص كرج (محل كنونی پارس خودرو) احداث و مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ در ایران را آغاز نمود و به دنبال احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات در سال 1345، تولید اتومبیلهای آریا، شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید. در تاریخ 4/2/1352 شركت موتور جك (سهام خاص) از طریق انتقال دارائیها و تعهدات شركت جیپ تأسیس و به ثبت رسید. و در تاریخ 8/2/1352 بر طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده این شركت به فروش 45% از سهام خود به شركت جنرال موتورز آمریكا، به شركت جنرال موتورز ایران تغییر نام داد و نام آن به شركت جنرال موتورز ایران (سهام خاص) تغییر یافت. به دنبال پیروزی شكوهمند اسلامی و به استناد موافقت نامه شماره 16231 مورخ 30/8/1359 سازمان صنایع ملی ایران نام شركت به، شركت خودروسازی ایران (سهام خاص) تغییر یافت و در نهایت به استناد موافق نامه شماره 18532 مورخ 13/10/1359 نام آن به شركت پارس خودرو (سهام خاص) تغییر نمود.

شركت پارس خودرو بر اساس صورتجلسه مجمع فوق‌العاده مورخ 26/1/1371 و با استناد به ماده 278 قانون تجارت، از سهام خاص به سهام عام تبدیل گردید و اساسنامه جدید شركت مشتمل بر 80 ماده و 15 تبصره مورد تصویب قرار گرفت و جایگزین اساسنامه قبلی گردید. موضوع فعالیت شركت طبق ماده 3 ، اساسنامه ساخت و مونتاژ انواع وسائط نقلیه موتوری و انجام فعالیتهای بازرگانی در رابطه با واردات و فروش خودروهای تولیدی و قطعات یدكی آنها اعلام شد.

كارخانجات جیپ (جنرال موتورز ایران) متعاقباً ضمن ادامه تولید انواع جیپ، به جای سواریهای آریا و شاهین كه تولید آنها تا سال 1351 ادامه داشت، تولید مدل سواری اپل به نام شورلت ایران 2500 و  2800 و رویال را در سالن سواری آغاز و تا سال 1355 ادامه داد و پس از آن با تولید انواع سواریهای شورلت نوا و بیوك و نیز كادیلاك سویل نسبت به جایگزینی اتومبیلهای اپل اقدام نمود. كه تولید این سواریها نیز به دلیل قطع رابطه با آمریكا در سال 1361 خاتمه یافت. در سال 1364 تولید 7200 دستگاه قطعات منفصله اتومبیل شورلت نوا و بیوك حاصل از شكایت ایران، مجدداً آغاز گردید و پس از پایان یافتن تولیدات مذكور، پروژه نیسان جایگزین آن شد. به دلیل قطع رابطه با شركت جنرال موتورز آمریكا در سال 1359 و به منظور ادامه فعالیت شركت، تولید جیپهای توسن با قطعات منفصله هندی دریافتی از شركت ماهیندرا آغاز و به دلیل كیفیت پایین موتور و گیربكس آنها و مذاكرات با شركت ماهیندرا در سال 1364، موتور و گیربكس آنها از طریق شركت میتسوبیشی ژاپن جایگزین گردید. علاوه بر تولیدات فوق از سال 1363 تولید جیپ لندرور (اسپانیایی) آغاز و تا سال 1367 ادامه داشت. در سال 1364 قراردادی فیمابین شركت نیسان موتور ژاپن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد گردیده و شركت پارس خودرو به عنوان مجری بخشی از طرح تعیین گردید. تولید اتومبیلهای نیسان پاترول (دو درب، چهار درب، وانت) از بهمن ماه 1365 آغاز گردیده و با اعمال تغییرات از سوی واحد دو مدل دیگر (آمبولانس و پولرسانی) براساس مدل پایه چهار درب طراحی و بترتیب در سالهای 1366 و 1368 به تولیدات افزوده شد.

در سال 1368 با تلاش واحدهای مهندسی محصول و ابزار اصلاحاتی بر روی بدنه و سایر قطعات جیپ شهباز بعمل آمد كه در نتیجه جیپ صحرا با كیفیت و قابلیتهای بهتری به تولید انبوه رسید. همچنین در پایان سال 1374 شركت نسبت به انعقاد قرارداد انتقال خطوط تولید خودرو و سواری سپند (رنو 5) از شتاب خودرو (وابسته به سایپا) اقدام نمود كه هم اكنون تولید این خودرو در شركت متوقف شده است. در سال 1373 با عنایت به تاریخ خاتمه تولید پاترول 6 سیلندر در پایان سال 1995 میلادی و نیسان پاترول 4 سیلندر در پایان سال 1997 میلادی در كمپانی نیسان، اقداماتی از جنب شركت جهت تولید داخلی خودرو دو دیفرانسیل VAN (بهبود یافته) از طریق انعقاد قرارداد با شركت تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو مقرر گردید، و تولید ون بهبود یافته از سال 1379 مطابق برنامه خودكفایی و سازماندهی ساخت كشور یا 90% خود اتكایی آغاز گردید كه هم اكنون نیز تولید این خودرو متوقف شده است. در اواخر سال 78، در پی عرضه سهام شركت در بازار بورس توسط سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران، سایپا موفق شد 51% از سهام شركت را خریداری نماید.

از جمله پروژه‌های تحقیقاتی- مطالعاتی انجام پدیرفته در این سال بررسی و امكان سنجی مونتاژ خودرو و سواری سیتروئن در پارس خودرو بود كه با عنایت به ظرفیت خالی كارخانه و بازار بالقوه خودرو سواری در كشور موجب گردید شركت پارس خودرو نسبت به انعقاد قرارداد انتقال خطوط تولید خودرو سواری سپند از شركت سایپا و خرید كلیه قالبها و فیكسچرها و قطعات منفصله موجود و انتقال قراردادهای ساخت قطعات مربوطه اقدام نماید.

این شركت دارای 2396 نفر پرسنل می‌باشد كه 885 نفر كارمند، حدود 1500 نفر كاگر می‌باشد.

كه از این تعداد 995 نفر در بخش تولید و 891 نفر در بخش پشتیبانی و خدمات و 510 نفر در بخش اداری مشغول به خدمت می‌باشند. از مجموع پرسنل فوق 137 نفر دارای مدرك لیسانس و بالاتر، 355 نفر دیپلم و فوق‌دیپلم و 1904 نفر زیر دیپلم می‌باشند.

براساس چارت سازمانی، این شركت دارای هفت معاونت شامل: معاونت اجرائی، معاونت اداری، معاونت بازرگانی، معاونت ساخت، معاونت مالی، معاونت خدماتی، معاونت فنی و مدیریت می‌باشد. قسمتی كه تحت نظارت مدیریت می‌باشد مهندسی تولید است كه كار آن یك كار نظارتی است، مهندسی تولید از سه قسمت بدنه، شاسی، و پارسس (P ROCESS) تشكیل شده كه هر یك اهداف و وظیفه خاص خود را دارند. این شركت دارای سالنهای پرس، ساخت بدنه، سالن قطعات، صافكاری جیپ، سالن مونتاژ 1 (سپند و PK)، سالن مونتاژ 2 (نیسان پاترول، آمبولانس، سافاری، سرانزا، رونیز، پیكاپ، پولرسان) می‌باشد.

1-2 تولیدات شركت از بدو تأسیس

تولیدات پارس خودرو از بدو تأسیس تا سال 84 را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی كرد:

1-انواع مدل جیپ در مدلهای شهباز، توسن، صحرا، لندرور

2-انواع مدل استیشن در مدلهای آهو، نیسان پاترول، آمبولانس، پولرسانی، سرانزا، رونیز و پاریز كه در آذرماه تولید آن شروع می‌شود.

3-انواع سواری در مدلهای آریا، شاهین، شورلت (مدل 2500 و 2800 و رویال)، سپند، PK.

4-انواع وانت در مدلهای شورلت، سیمرغ، نیسان پاترول، پیكاپ

خودرویی كه در حال حاضر در این شركت در حال تولید است، سرانزا می‌باشد. سرانزا خودرویی است كه تلفیقی از طراحی كارخانه نیسان ژاپن و تایرونگ (THAIRUNG) تایلند می‌باشد. در واقع می‌توان بدنه سرانزا را به دو بخش تقسیم كرد، ستون جلوی خودرو همانند پیكاپ تك كابین است به همین دلیل از موتور پیكاپ و درهای جلو آن كه ساخت كارخانه نیسان است، استفاده شده است. اما ستون عقب سرانزا ساخت تایلند می‌باشد، از این رو درهای عقب، برف‌پاك‌كن عقب، شیشه شور عقب، كولر عقب، و كلیه قطعات كه در قسمت انتهایی خودرو به كار برده می‌شوند از كشور تایلند وارد می‌شوند.

در این گزارش سعی شده است كه در زمینه سیستمهای برقی این خودرو و اطلاعات مفیدی ارائه شود. مطالب مربوطه به تجهیزات برقی سرانزا را به طور جزء به جزء در فصل بعد بررسی می‌كنیم.

2-1مقدمه: روند تولید برق در خودرو

نخستین عامل مهم برای گردش درآمدن موتور و حركت اتومبیل نیروی برق می‌باشد، تا زمانی كه موتور خاموش است تأمین انرژی مورد نیاز انرژی مورد نیاز بر عهده باتری می‌باشد ولی به محض اینكه موتور روشن می‌شود باید بوسیله‌ای باتری كه دارای توان محدودی است شارژ بشود. بعضی قطعات با همان مقدار ولتاژ تولیدی توسط باتری راه‌اندازی می‌شوند، ولی به علت تعدد مصرف كننده‌ها و سرعتهای مختلف سیستمی برای كنترل خودكار در مورد برق جاری نیاز است، كه ولتاژ بالاتری را برای راه‌اندازی دیگر مصرف كننده‌ها تولید كند، از این روناگریز هستیم بخشی را به منظور مرتفع ساختن این هدف در موتور خودرو قرار دهیم، این وظیفه بر عهده دینام (آلترناتور) می‌باشد. در سیستم الكتریكی اتومبیل جریان متناوب هیچ استفاده‌ای ندارد زیرا برای شارژ باتری و راه‌اندازی مدارهای الكترونیك به جریان مستقیم نیاز داریم. ولتاژ خروجی دینام نیز صرفنظر از دور موتور و برق مصرفی، باید ثایت بماند.

2-2 باتری:

باتری از صفحات مثبت پراكسید سرب، صفحات منفی اسفنجی سولفوریك رقیق تشكیل می‌شود.

صفحه‌های باتری مانند شبكه‌های ریخته‌گری شده كه جریان را از خود عبور می‌دهند. برای جلوگیری از تماس صفحات مثبت و منفی، از شبكه‌های پلاستیكی یا كائوچو استفاده می‌شود. در باتری تعداد صفحات منفی بیشتر از صفحات مثبت است. محلول داخل باتری یا همان الكترولیت از 36% اسید سولفوریك و 64% آب تشكیل شده كه الكترولیت را اسید (آب) باتری می‌نامند. ولتاژ پیل را یونهایی تولید می‌كنند كه بر اثر فشار محلول از الكترودهای وارد محلول می‌شود. ظرفیت باتری را با تعداد كه باتری قادر به تأمین جریان است، می‌سنجند. باتری اتومبیل باید شرایط مهم زیر را برآورده سازد:

-برق ذخیره كند و بتواند رد زمان مناسب آن را با سرعت كافی برای استارت زدن به استارت برساند.

-استفاده از چراغ پارك را به مدت معقول امكانپذیر كند.

-وقتی موتور خاموش است، استفاده از لوازم جانبی اتومبیل را ممكن كند.

-نوسانات ولتاژ را بگیرد.

-سیستمهای حافظه پویا و دزدگیر در مدتی كه راننده اتومبیل را ترك می‌كند، فعال نگه دارد.

باتری

12 ولت 60 آمپر ساعت

قسمتهای مختلف باتری و انواع آن كه امروزه استفاده می‌شود.

2-3 دینام:

دینام تشكیل شده است از روتورو استاتور اساس كار آن القای الكترومغناطیسی ناشی از یك آهنربای چرخان در داخل حلقه یا حلقه‌های ساكنی از سیم است. آهنربای چرخان، آهنربایی الكتریكی است كه از طریق دو كلكتور به آن برق می‌رسد. رایجترین طرح آنها را آمیچر قطب پنجه‌ای می‌نامند. دینام دارای سه آرمیچر می‌باشد. تعداد سیم پیچهای استاتور باید با تعداد قطبهای سنگ آرمیچر برابر باشد. در بیشتر دینامها از سیم پیچها با اتصال ستاره استفاده می‌شود. برای استفاده از خروجی دینام به منظور پركردن باتری و برق‌رسانی به قطعات برقی خودرو باید جریان خودرو باید جریان متناوب خروجی از دینام را به جریان مستقیم تبدیل كرد. به همین دلیل در داخل دینام از تعدادی دیود برای یكسو كردن جریان خروجی استفاده می‌كنند. برای یكسو سازی تمام موج یك دینام سه فاز شش دیود را به پوسته انتهایی دینام وصل می‌كنند و دیودهای منفی را روی یك صفحه آلومینیومی به نام هیت سینك نصب می‌كنند. در غیر این صورت برعكس عمل می‌كنند. اغلب در این مدارات از سه دیود مثبت دیگر هم استفاده می‌شود، البته در اندازه كوچكتر، به منظور اینكه جریان اندكی را برای سیم پیچهای روتور تأمین كند. امروزه گرایش در جهت ساختن دینامهایی با خروجی هر چه بیشتر است زیرا مصرف برق در اتومبیلهای جدید هر روز بیشتر می‌شود، مشكل اصلی كه باید حل شود تولید خروجی بالا در دوره‌های كم موتور می‌باشد. یكی از راه‌حلها استفاده از تحریك متغیر است، اما این راه هم مشكلات خاص مكانیكی دارد. راه‌حل دیگر جریان است، كه در آن گرایش به ساخت دینامهایی با دور بسیار بالا است كه می‌توانند از نسبت تحریك بالاتری استفاده كنند و در نتیجه وقتی دور موتور پایین است آنها با دور بالا كار می‌كنند. ویژگیهای دینام سرانزا عبارتست از:

دینام

ولتاژ اسمی

12 ولت

جریان

60آمپر

بدنه

منفی

حداقل دور بدون بار

كمتر از 1000 دور در دقیقه (وقتیكه ولتاژ خروجی 5/13 ولت است)

ولتاژ خروجی

1/14 الی 7/14

نسبت جریان به دور

دور در دقیقه       آمپر

300rpm              17

2500 rpm           48

5000rpm            57

(وقتی ولتاژ 5/13 ولت به سیم پیچ قطبها داده شود.)

در اتومبیل قطعات مختلفی از برق تولیدی توسط دینام استفاده می‌كنند كه عبارتند از:

1-استارت

2-سیستم جرقه‌زنی

3-سیستم سوخت پاش (انژكتور)

4-سیستم روشنایی و سیستمهای فرعی

در ادامه در مورد هر كدام از این بخش‌ها توضیحاتی را ارائه می‌كنیم.

2-4 استارت

هر موتور الكتریكی، ماشینی برای تبدیل انرژی الكتریكی به انرژی مكانیكی است. موتور استارت هم از این قاعده مستثنی نیست. در موتورهای DC رسانا را به صورت یك یا چند جلقه شكل می‌دهند تا آرمیچر تشكیل شود. جریان برق از طریق كموتاتور تیغه‌ای و زغال (جاروبك) تأمین می‌شود. صفحات روتور باید نسبت به یكدیگر عایق باشند تا از ایجاد شدن جریان گردابی پیرامون روتور جلوگیری گردد. این جریان باعث كاسته شدن جریان روتور شده و از توان استارت می‌كاهد. با پیشرفت تكنولوژی امروزه از آهنرباهای دائمی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می‌كنند. بیشتر استارتها چهار قطب زغال دارند. سطح تماس كموتور و زغالها باید بسیار خوب باشد، تا مقاومت ایجاد نشده و از عبور جریان جلوگیری نكند. این زغالهامانند زغالهای استفاده شده در بیشتر موتورها و مولدها، از مخلوطی از مس و كربن ساخته می‌شوند، زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان در آنها به حداقل برسد. در استارت باید مكانیسمی هم برای درگیر و خلاص شدن از دنده فلایویل تعبیه شود. هنگام روشن بودن موتور، استارت باید قطع شود تا به استارت آسیبی نرسد، گاهی اوقات استارت پس از روشن شدن موتور گیر كرده و بكار ادامه می‌دهد، برای حفظ استارت یك رله به نام رله استارت بكار گرفته می‌شود. با فشردن یا چرخادن كلید استارت، جریان به اتوماتیك استارت می‌رود و استارت شروع به كار می‌كند، با روشن شدن موتور و تولید جریان بوسیله دینام، جریان به رله رفته و پس از عبور از سیم‌پیچ رله، به بدنه می‌رود، و در نهایت جریان اتوماتیك استارت قطع می‌شود. در هنگام در جا كار كردن موتور، جریان تولیدی دینام با وجود كم بودن، برای این كار كافی است.

 سرانزا نیز مانند هر خودرو دیگری دارای موتور استارت با مشخصات كلی فوق می‌باشد، اما دارای بعضی ویژگیهای خاص هم می‌باشد كه به قرار زیر است:

استارت

ولتاژ تحت بار

11 ولت

ولتاژ اسمی

12 ولت

جریان

كمتر از 90 آمپر

دور

بیشتر از 2500rpm

2-5 سیستم جرقه‌زنی

هدف اصلی از به كارگیری این سیستم، ایجاد جرقه در داخل سیلندر در زمانی نزدیك به لحظه پایان حركت تراكم، به منظور مشتعل ساختن مخلوط متراكم هوا – بنزین است.

در هنگام بررسی معیارهای طراحی سیستمهای جرقه زنی باید عوامل بسیاری را به حساب آورد، مهمترین این عوامل عبارتند از:

1-طرح محفظه احتراق

2-نسبت هوا- سوخت

3-گستره دور موتور

4-بار موتور

قیمت فایل فقط 20,800 تومان

خرید

برچسب ها : کارآموزی شرکت پارس خودرو , روند تولید برق در خودرو , سیستم جرقه زنی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر