امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

دانلود تحقیق بیكاری و ایجاد فرصتهای شغلی در صنوف

دانلود تحقیق بیكاری و ایجاد فرصتهای شغلی در صنوف دسته: علوم اجتماعی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 100 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 36

در حال حاضر مسأله بیكاری، به ویژه برای جوانان، از معضلات بسیار مهم كشور محسوب می شود و در تمامی برنامه ها و سیاست‌گذاری‌های كشوری و منطقه ای از محورهای اساسی محسوب می گردد

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

پیشگفتار

در حال حاضر مسأله بیكاری، به ویژه برای جوانان، از معضلات بسیار مهم كشور محسوب می شود و در تمامی برنامه ها و سیاست‌گذاری‌های كشوری و منطقه ای از محورهای اساسی محسوب می گردد. ایجاد اشتغال، توسط دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌گیرد و در وضعیت كنونی كشور، با توجه به محدود بودن توانایی جذب آنان در مراكز دولتی، راهی جزء به كارگماری آنان در بخش خصوصی و خود اشتغال وجود ندارد. با توجه به اینكه عمده فعالیت‌های بخش خصوصی كشور و ایجاد خود اشتغالی ها در كسب و كارهای كوچك و متوسط در قالب انواع صنوف تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی انجام می گیرند و همچنین امروزه این كسب و كارها به دلیل ویژگی های خاصی (چون انعطاف پذیری بیشتر، تربیت نیروی كار ماهر، صرفه جویی در مصرف سرمایه و سرمایه كمتر، امكان اشتغال افراد جوان، سالمندان، زنان، كاركنان پاره وقت و حتی افراد معلول، وابستگی ناچیز به محصولات خارجی و صرفه جویی در استفاده از ارزهای خارجی بر مشكلات روزافزون حاصل از بیكاری، سه توصیه اصلاح قوانین بازار كار، تشویق بخش خصوصی و اعمال مدیریت بهینه بر منابع نفتی را به كشورهای منطقه ما ارایه كرده اند كه در آن به برنامه تشویق بخش خصوصی به فعالیت های كسب و كارهای كوچك و متوسط متمركز شده اند.

به دلیل این كه فعالیت های تولیدی و خدمات فنی صنوف از فعالیت‌های زیربنایی و مولد كشور محسوب می شوند، بنابراین این مطالعه مسایل اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی را در صنوف تولیدی و خدمات فنی كشور مورد بررسی قرار می دهد. اشتغال زایی در صنوف تولیدی و خدمات فنی از دیدگاه خرد (واحدهای صنفی) و همچنین از دیدگاه كلان (بخش صنوف كشور) بررسی شده است. فصل اول شامل تعاریف بیكاری و انواع آن، فصل دوم وضعیت فعالیت و تحولات واحدهای صنفی كشور توأم با اشتغال آن ها از لحاظ توسعه، ایجاد و جایگاه آن ها در بازار كار كشور پرداخته شده است و در این فصل واحدهای صنفی با بیشترین توان اشتغال زایی توسط شاخص‌های متنوعی مورد شناسائی قرار می گیرند. فصل سوم در سطح كلان عوامل مؤثر بر توسعه صنوف تولیدی و خدمات فنی و فرصت های شغلی آن ها، به تفكیك عوامل درونی و بیرونی مورد بررسی قرار می گیرند. فصل آخر در سطح خرد، هر كدام از واحدهای صنفی در صنوف تولیدی و خدمات فنی به صورت تحقیق میدانی، با استفاده از پرسشنامه جهت اولویت بندی مسایل و مشكلات و راه كارهای اشتغال زایی آنان مورد بررسی قرار گرفته اند.

انواع بیكاری

اشتغال نیروی انسانی مهمترین و اصلی ترین هدف برنامه ریزی در هر كشور است چون داشتن كار یك حق اولیه، قانونی و فطری است و بدون آن زندگی فردی و اجتماعی تأمین نمی شود، چه بیكاری نوعی بیماری و زمینه ساز بسیاری از نابسامانیها و مشكلات می باشد.

بیكاری بیشتر در شهرها رخ می نماید چون افراد بیكار به هر علت و در هر جا كه باشند جهت كاریابی دیر یا زود راهی شهرها می شوند ما بنا به اهمیت مسأله اشتغال و مخاطرات گونه های مختلف بیكاری (جهت آماده شدن زمینة مباحث اصلی) فهرست وار به انواع بیكاری اشاره می نمائیم:

1- بیكاری آشكار

2- بیكاری پنهان

3- بیكاری فصلی

4- كم كاری

5- بركناری

6- نه كاری و ناكاری (مشاغل غیر رسمی)

1- بیكاری آشكار

گروهی از جمعیت فعال كشور كه در 7 روز پیش از مراجعه مأمور سرشماری در جستجوی كار بوده اند و هیچگونه درآمدی ندارند بیكار آشكار شناخته می شوند.

جمعیت بیكار آشكار كشور در منابع مختلف آماری از حداقل یك میلیون و هشتصد هزار نفر تا 5/4 میلیون نفر ذكر گردیده. بین بیكاران آشكار از بی سواد گرفته تا افراد متخصص و فوق تخصص در رده‌های سنی و جنسی مختلف مخصوصاً گروه جوانان فارغ التحصیل (پیوست یك) زنان شهری، مردان غیرماهر مهاجر به شهر ... وجود دارند.

2- بیكاری پنهان

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

برچسب ها : بیكاری , ایجاد فرصتهای شغلی صنوف , انواع بیكاری , بیكاری آشكار , بیكاری پنهان

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر