امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

نقش تکنولوژی آموزشی در یادگیری

نقش تکنولوژی آموزشی در یادگیری دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 46 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

امروزه برای شفاف كردن امر آموزش، متنوع کردن وسایل فرآیند تدریس و روشن كردن مطالب درسی، استفاده از وسایل كمك‌آموزشی توسط معلمان امری اجتناب‌ناپذیر است

قیمت فایل فقط 15,600 تومان

خرید

نقش تکنولوژی آموزشی در یادگیری


چکیده:
امروزه برای شفاف كردن امر آموزش، متنوع کردن وسایل فرآیند تدریس و روشن كردن مطالب درسی، استفاده از وسایل كمك‌آموزشی توسط معلمان امری اجتناب‌ناپذیر است. دانش‌آموزان با استفاده از وسایل كمك‌آموزشی به فرآیند یادگیری و تدریس عینیت می‌بخشند و به آسانی به در جریان تدریس به فراگیری آموخته‌های جدید می‌پردازند. وسایل كمك‌آموزشی زمینه لازم را برای یادگیری در دانش‌آموزان به طور گسترده می‌آورند و دانش‌آموزان خود را در فرآیند تدریس و یاددهی به حساب می‌آورند 
وسایل كمك‌آموزشی، اعم از ساده و پیچیده، به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظامهای آموزشی به كار می‌روند. این وسایل از حیث اینكه تئوری و عمل را با هم تركیب كرده، باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در كلاس درس می‌شوند حائز اهمیت‌اند. باتوجه به پیشرفتهای علمی و تكنولوژیكی در عصر حاضر، وسایل كمك‌آموزشی به عنوان یك رابط توانسته‌اند نقش خود را به خوبی ایفا كنند. بدیهی است اگر معلمان مهارتهای لازم را برای كاربرد این وسایل داشته باشند، اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود. 
یادگیری امری بسیار پیچیده و مستلزم دخالت عوامل متعدد است و زمانی اتفاق می‌افتد كه این عوامل در كنار هم باشند. امر یادگیری در محیط كلاس، به طور اخص، دارای اهمیت و حساسیت بیشتری است. 
محیط كلاس به سبب تفاوت اساسی با محیط بیرونی نیازمند دقت و توجه فراوانتر است. در كلاس درس عوامل اساسی دخیل در امر یادگیری عبارتند از: وضع جسمی، روحی، علمی و شخصیتی معلم، محتوای منابع آموزشی، قوانین و مقررات آموزشی، فضای آموزشی و وسایل كمك‌آموزشی. 
در بین این عوامل، وسایل كمك‌آموزشی از حیث اینكه تئوری و عمل را توأم و هماهنگ می‌سازد، جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از وسایل كمك‌آموزشی از طرف معلم در جریان تدریس باعث می‌شود كه مطالب مطرح شده در ساخت شناختی دانش‌آموزان جا بگیرد و دانش‌آموز به یادگیری معنی‌دار نائل شود. متأسفانه استفاده منظم و اصولی از وسایل كمك‌آموزشی، تحت هر عنوان در مدرسه به بوته فراموشی سپرده می‌شود و اغلب عدم استفاده از وسایل كمك‌آموزشی را از طریق كمبود وقت و نبود وسایل توجیه می‌كنند. امید است روزی برسد كه استفاده از وسایل كمك‌آموزشی نهادینه گردد تا باعث تحرك و پویایی در نظام آموزشی كشورمان بشود.

مقدمه :
امروزه وسایل كمك آموزشی ، اعم از ساده یا پیچیده ، به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظامهای آموزشی به كار می روند . این وسایل از حیث اینكه تئوری و عمل را با هم تركیب كرده ،باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در كلاس درس شوند ، دارای اهمیت هستند . با توجه به پیشرفت های علمی و تكنولوژیكی در عصر حاضر ، وسایل كمك آموزشی به عنوان یك رابطه توانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا كنند . این امر زمانی تحقق می یابد كه معلمان مهارتهای لازم را برای كاربرد این وسایل داشته باشند . سرچشمه تمام تحولات و نوآوری های آموزشی در جامعه ، تجارب و نتایج تحقیقات علمی و عملی دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و علوم تربیتی است . در نگرش جدید آموزشی ، مدرسه برای شاگرد است ، نه شاگرد برای مدرسه . بنابراین توجه به رغبت و پرورش عواطف و استعدادهای كودك بسیار مهم تر از دانشی است كه كودك باید یاد بگیرد . در این بین مدرسه مهم ترین مكان و شایسته ترین جایی است كه نتیجه تجارب و یافته های دانشمندان مورد ارزیابی قرار می گیرد . در تمام نظام آموزشی ، معلم نقش كلیدی دارد . انتظار جامعه از مدرسه و معلم این است كه نوجوانان را برای زندگی واقعی در جامعه فردا تربیت كند . امروزه نگرش اندیشمندا ن نسبت به اهداف ، فلسفه و مقاصد تربیتی به كلی دگرگون گردیده است . این تحولات و تفاوت اندیشه ها به سبب نتایج حاصل از كاربرد روشهای تعلیم و تربیت در گذشته ، نیازهای جامعه امروز و پیش بینی نیازهای جامعه فردا بوجود آمده است . یادگیری زمانی اتفاق می افتد كه عوامل چیزی در كنار هم قرار گیرند از قبیل : فضای آموزشی ، محتوای آموزشی ، قوانین و مقررات ، وضع جسمی و روحی معلم و سایل كمك آموزشی . استفاده از وسایل كمك آموزشی در جریان تدریس باعث می شود كه مطالب مطرح شده در ساخت شناختی شاگرد جا بگیرد و دانش آموزبه یادگیری معنی دار نائل شود .

قیمت فایل فقط 15,600 تومان

خرید

برچسب ها : تکنولوژی , رسانه , فناوری , وسایل معیاری , تسهیل کننده , سیستم , وسایل آموزشی , تکنولوژی آموزشی , تجارب عینی و دست اول , نقش تکنولوژی آموزشی در یادگیری , دانلود مقاله , دانلود پروژه , دانلود تحقیق

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر